Life in Sydney

4 februari 2016 - Melbourne, Australië

Zijn we weer! De afgelopen twee maanden zijn echt voorbij gevlogen, maar ik zal proberen om jullie in ieder geval bij te praten over mijn avonturen van de afgelopen tijd (in Sydney).

Nog even in hostels & RSA
Nadat Lauren en ik in Sydney waren aangekomen en een paar uurtjes hadden geslapen, moesten we om 10 uur in de ochtend alweer uitchecken bij Wakeup (8 december). Toen zijn we naar de Work & Travel Company geweest, hebben we aan ons CV gewerkt en gelijk een RSA geboekt voor twee dagen later. RSA is een cursus waar je dingen leert over ‘Responsible Service of Alcohol’, oftewel geef mensen die al te veel op hebben niet nog meer alcohol, en waar je een certificaat krijgt die je perse moet hebben als je in een bar/restaurant/of iets dergelijks wilt werken. Later meer. Vervolgens ingecheckt bij ons nieuwe hostel voor 3 nachtjes (‘790 On George’) en ’s middags ben ik door de stad gelopen naar de Harbour Bridge! Daar ben ik overheen gelopen en heb aan de andere kant bij Luna Park (soort kermis) snel wat foto’s kunnen maken voordat het ineens met bakken uit de lucht kwam vallen. Dat was na een half uurtje weer over (typisch Australië), dus toen ben ik teruggelopen en was het alweer tijd voor het avondeten. De volgende dag (9 dec) niet al te veel gedaan en donderdag 10 december hadden Lauren en ik de RSA cursus. Dat was me het dagje wel. Van 09.30 tot 16.15 in een klaslokaal gezeten (gelukkig met een half uur pauze), alles wat de docent vertelde was te logisch voor woorden en uiteindelijk mochten we tijdens de “test” zelfs overleggen. Nou ja ik had mijn certificaat binnen en daar ging het om, maar echt een productieve/educatieve dag was het niet haha. Die avond zijn we gaan shoppen voor een werkoutfit (koopavond is hier mooi ook op donderdag), want de volgende avond stonden we ingepland om te werken bij een “Christmas party”. Nette zwarte broek, zwarte blouse en zwarte leerlook schoenen direct kunnen vinden dus helemaal top! Die avond nog in 790 geslapen en volgende ochtend uitgecheckt.

De flat en werken
Vrijdag 11 december zijn we met onze bagage naar het centraal station gegaan om de trein richting ‘Brighton-Le-Sands-‘ te pakken, waar onze flat voor de daarop volgende maand was (op Gordon Street). Weet niet of ik dit al had verteld, maar samen met Lauren had ik (voordat we de oostkust gingen afreizen) een flatje vastgelegd voor de periode van 11 december t/m 7 januari. Daar hadden we echt geluk mee, want alle hostels in het centrum waren niet normaal duur of al vol (zeker met kerst en oud&nieuw). Het was ongeveer 35 minuten reizen voordat je echt in het centrum van Sydney was, maar daardoor was het wel rustiger en prima te doen! Overdag zijn we daar gebleven en ’s avonds hebben we voor de eerste keer in Sydney gewerkt tijdens twee “functions”, waar we eten moesten rondbrengen en glazen ophalen. Leuk om te doen, best hard werken, weer veel van geleerd en zeker prima verdienen voor een paar uurtjes werk. Plus het feit dat er heel wat eten over was en we ieder twee bakken met lekkere dingen mee naar huis mochten nemen, heel vervelend:) Dit soort werk hebben Lauren en ik een aantal keer gedaan in Sydney, op verschillende locaties en voor verschillende bedrijven, maar ik heb in Sydney verder niets vast kunnen vinden qua baantje. Op een gegeven moment had ik door dat het wel lastig zou worden hier, maar had met mezelf afgesproken dat ik zou blijven zoeken en ook alvast zou gaan kijken naar jobs in Melbourne (want dat zou immers mijn volgende bestemming zijn).
In de dagen daarna (12 t/m 15 dec) vooral bezig geweest met het vinden van een baantje, dingen bekeken in de stad en daar rondgelopen, boodschappen gedaan en tv gekeken (want dat kon in ons appartementje!). Op woensdag de 16e best wel stormachtig weer gehad: veeeel regen en heel wat onweer. De ‘zeldzame tornado’ (zoals nu.nl het noemde) hebben wij niet gezien, maar heeft in sommige delen van Sydney wel veel schade aangericht, bv. daken die waren ingestort en straten die blank stonden. Diezelfde middag en avond heb ik samen met Tessel (jeej, reünie!) en Lauren in de flat gezellig bijgepraat, een filmpje gekeken en pizza & garlic bread gegeten.

Appartementje (nu zonder elektriciteit)
Donderdag 17 december opgestaan, ontbeten en rond half 10 met Lauren het centrum in gegaan om een witte blouse en zwarte stropdas te regelen, voor de job van die avond (werken bij ’n cocktailparty op een boot). Allebei alles kunnen kopen en naar de flat gegaan om te strijken. Wij komen rond 11:15 uur terug en zien een briefje uit onze mailbox steken. Blijkbaar was onze elektriciteit afgekapt, omdat de rekening niet was betaald… Are you kidding me?! Wij als gekken naar boven gerend en inderdaad: niets deed het. Geen licht, oven, magnetron, etc. Ook de koelkast en vriezer deden het natuurlijk niet… wat een feest! Veel eten hadden wij daar niet (meer) inzitten gelukkig. In die korte tijd dat we weg waren, hebben ze dus alles afgesloten zonder dat iemand hiervoor thuis hoefde te zijn. Er was uiteindelijk nog heel veel gedoe om het allemaal weer terug te zetten, maar ik zal het kort houden. Die avond hebben we op het balkon een salade gegeten bij kaarslicht, waar ik ben lek gestoken door de muggen. Vervolgens hebben we 5 dagen zonder elektriciteit gezeten in het appartement... Vanwege de “tornado” konden ze donderdag en vrijdag niet komen, omdat ze daar druk mee waren, in het weekend werken ze blijkbaar niet en op maandag (21 december inmiddels) om 17:00 kwam er dan eindelijk een mannetje om een knop om te zetten. Dat was wel even afzien, want zelfs een kopje thee zetten in de ochtend kon niet en na de eerste dag was het ook het warm water op, dus koud douchen dan maar haha. Even back to basic voor een paar dagen, maar alles is uiteindelijk goed gekomen en ik heb er weer veel van geleerd:) oh en we hadden natuurlijk extra geld terug gevraagd aan degene die de flat verhuurde, omdat we dus 5 dagen zonder elektriciteit hadden gezeten en daar hadden we niet voor betaald. Dat hebben we helaas niet gekregen, maar wel gewoon onze borg van 100 dollar pp.
Op vrijdag 18 dec trouwens wel nog een dagje met Lauren en Tessel door ‘The Rocks’ gelopen (wijk in Sydney) en naar de vismarkt geweest waar Lauren het al zo lang over had en ik natuurlijk maar al te graag heen wilde gaan! Heerlijke fish (calamaris) & chips op en ook twee mega garnalen, jammie!

Christmas & New Year’s Eve
Woensdag de 23e aan het eind van de middag naar het appartementje van Lou en Sarah (twee Engelse meiden waar ik veel mee omging) gegaan, voor een pre-Christmas dinner: een echte Engelse roast haha! We waren met 7 meiden uiteindelijk: Lou, Sarah, Lauren, een Duits meisje, twee andere Engelse en ik dan. Het was allemaal super lekker en ook wel een gezellige avond! Zeker leuk om een keer mee te maken en toch n beetje een kerstgevoel! Op kerstavond (do 24) met Lauren een uitgebreide salade met bacon, avocado, feta en weet ik veel wat allemaal nog meer, gegeten en de film Frozen gekeken. Vrijdag 25 december (1e kerstdag) werden Lauren en ik wakker, elektriciteit was net gefixt maar nu deed de wifi het ineens niet meer.. Top, want ik zou die avond skypen met pap en de halve familie dus dat zat er niet in helaas:( Maarrrr niet getreurd! Ik heb namelijk de hele dag op Bondi Beach doorgebracht, hoe gaaf is dat! Kerst op het strand + vrienden, eten en drinken + in Sydney, Australië = OMG?! Echt een top dagje gehad! Dit maak ik waarschijnlijk maar 1 keer in mijn leven mee, dus mega van genoten:) De dagen erna is er weinig bijzonders gebeurd om te vertellen geloof ik. Blijven zoeken naar een baantje, de stad in geweest voor wifi (die werd pas op wo 30 dec gemaakt) en om een beetje te shoppen, buiten de deur geluncht en nog meer van dat soort dingen.
Op dinsdag 29 dec kwam Marloes in de avond naar onze flat, om voor een paar nachtjes op onze bank te slapen (ze had nergens om heen te gaan). Toen hebben we de dag erna (wo 30) een boodschappenlijst gemaakt voor oudejaarsdag en zijn we met z’n drieën naar de Coles (een van de twee grote supermarkten in Australië, waarvan er 1 bij ons om de hoek zat) geweest om alles te halen. Toen kwam ook eindelijk een van mijn dromen uit! Oké, dat is wat overdreven maar ik wilde het wel al een tijdje proberen haha. Blijkbaar was het in de buurt heel normaal om je winkelwagentje mee naar je huis te nemen, je boodschappen uit te laden en het karretje voor je huis neer te zetten. In de avond gaat een mannetje dan de hele buurt af om ze allemaal te verzamelen… I know, klinkt heel afgezaagd en dat was het ook maar ik wilde het toch een keer gedaan hebben. Wij hadden nog nooit zoveel boodschappen gehaald waardoor we een wagentje nodig zouden hebben en nu wel. Ik moet zeggen: het was fantastisch haha. Die middag hebben we van alles voorbereid aan het eten en drank gehaald (heel belangrijk).
Donderdag 31 december: New Year’s in Sydney!! We waren al om 5.45 uur opgestaan om naar Mrs. Macquaries Point te gaan (een soort park met uitzicht op Opera House en Harbour Bridge), spullen gepakt en zijn met de bus/trein naar het centrum gegaan. Daar hebben we vanaf half 8/8 uur in de rij gestaan (of liever gezegd gezeten), zodat we om 10 uur in dezelfde rij mochten gaan lopen om binnen te komen en iets meer dan een uurtje later hadden we een prima plekje kunnen bemachtigen. Er stond wel een boom voor onze snufferds, maar we zouden genoeg kunnen zien van de stad en het was heerlijk weer, dus prima zo! Hele dag daar gelegen met Marley, Lauren en John (een vriend van Lauren uit Engeland). Na een lange dag in de zon was het ’s avonds om 12 uur eindelijk tijd om het nieuwe jaar in te luiden en het vuurwerk te bekijken, woehoeee! Bij jullie thuis was het toen pas 14.00 uur dus jullie begonnen waarschijnlijk pas net aan de oliebollen haha, zo gek om te bedenken. Het vuurwerk duurde maar liefst 12 hele minuten en niet het allerbeste uitzicht ooit, maar het was geweldig om met oud en nieuw in Sydney te zijn en de hele ervaring zelf maakte dat meer dan goed!!

Laatste week in flat
Nieuwjaarsdag ben ik maar weer eens op Bondi Beach geweest:) Daar hebben we met zo’n 200 Nederlandse mensen, die ook allemaal in Sydney waren, een Nieuwjaarsduik gedaan! Super leuk om meegemaakt te hebben en we zijn ook nog op nos.nl beland haha. Er was een soort event georganiseerd door wat Dutchies hier, waardoor we even later ook allemaal een frikandel of iets dergelijks kregen en ’s avonds een leuke Nieuwjaarsborrel hadden in Scubar (de bar van YHA hostel). Goed begin van het nieuwe jaar, dacht ik zo! De zaterdag (2 januari) niet veel uitgevoerd en zondag de 3e ben ik naar Manly geweest. Het leek in eerste instantie lekker weer maar niets was minder waar.. op het moment dat ik van de ferry af was, kwam het met bakken uit de lucht vallen. Dit keer duurde het wat langer dan een half uurtje dus ben ik maar ergens gaan lunchen om te schuilen.
De dagen daarna (4 t/m 6 jan) beetje uitgerust en mijn spullen bij elkaar gaan zoeken, omdat we die donderdag de flat uit moesten. Die ochtend (7e) laatste spullen gepakt en ingecheckt bij mijn hostel voor de dagen erna (Maze Backpackers) en vervolgens een gezellige middag met Lauren gehad.

Blue Mountains, barbie en Canberra
Vrijdag 8 januari ben ik een dagje naar de Blue Mountains geweest. Rond 8.15 de trein gepakt, twee uur later daar aangekomen, nog een half uurtje gelopen vanaf het station en toen ik de bussen met toeristen aan zag komen, wist ik dat ik op de juiste plek was beland. Ik had erg veel geluk met het weer (ong 29 graden en zonnig), dus daar lekker de hele dag rondgelopen en genoten van het mooie uitzicht! Op het bekendste en drukste uitzichtpunt was het alleen bijna onmogelijk om foto’s te maken… Druk en niet normaal veel mensen met een selfiestick, die gegarandeerd op mijn foto zouden belanden als ik verder weg zou blijven staan. Dus dan zeggen we: if you can’t beat them, join them! Stond ik dan, debiel te wezen met mijn eigen selfiestick om een aantal mooie plaatjes te kunnen schieten. Maar gelukt is het wel:) Die dag was ik rond een uurtje of 5 weer terug in de stad en heb ik een 5 dollar pizza van de Domino’s gegeten, nom nom! Die heb ik best wat keren op sinds ik hier in Oz ben haha, ze zijn best goed en dat voor maar 5 dollar, wat zegmaar 3,25 euro is. Geen geld! In de avond met de meiden wat gedronken en de volgende ochtend (9e) samen met Lou & Sarah boodschappen gaan doen voor de barbecue. We hadden namelijk met een groepje (ongeveer onze vaste in Sydney) afgesproken om die avond te gaan barbecueën op het dak van het YHA hostel, omdat dit de laatste avond zou zijn dat we met z’n allen bij elkaar waren. Erg lekker gegeten en daarna zijn we nog wezen “stappen” in Scubar (lag om 3 uur “al” in bed), leuke avond gehad!
Zondag 10 januari weinig gedaan en die avond, of beter gezegd nacht, om 04:00 de nachtbus naar Canberra gepakt. Ik dacht als ik dan toch in Australië ben, kan ik best een dagje naar de hoofdstad gaan (het was namelijk maar 4 uurtjes met de bus vanaf Sydney). Om 8 uur was ik daar, op een maandag (11e) dus natuurlijk was er nog niets open om te bekijken. Heb maar even een eettentje opgezocht, een paar koffietjes gedronken, sandwich gegeten en wat dingen uitgezocht voor m’n vlucht naar Melbourne. Vervolgens de hele dag in Canberra rondgelopen en van alles en nog wat bezocht. Leuk om even geweest te zijn, maar heel speciaal vond ik het niet. ’s Avonds bij de macca’s (McDonalds) gegeten, naar de bios geweest (eindelijk ‘Spectre’ gezien) en een paar uur moeten wachten voordat de (nacht)bus me weer naar Sydney zou brengen. Dinsdag 12 januari heb ik lekker rustig aan gedaan en mijn laatste dag in Sydney met de meiden (Lou, Sarah, Lauren) doorgebracht. Rond een uurtje of half 5 in de ochtend (13 januari inmiddels) met al m’n spullen de trein gepakt, voor de laatste keer in Sydney:(, om naar het vliegveld te gaan. Weer nice en easy ingecheckt, wat gegeten en gedronken en om 07.00 uur had ik m’n vlucht naar Melbourne. Na ongeveer 1,5 uur in Melbourne aangekomen, jeej! Vond het jammer om uit Sydney weg te gaan omdat ik daar best wat mensen om me heen had, maar ik had het er wel een beetje gehad en was wel klaar om weer eens ergens anders in Australië te zijn! Een aantal mensen ga ik waarschijnlijk later nog in Melbourne zien, dus all good:)

Inmiddels ben ik alweer drie (!?) weken in Melbourne.. Voordat ik op reis ging, had ik al het een en ander gelezen over dat men vaak of van Sydney houdt of Melbourne geweldig vindt (beetje vergelijking Amsterdam en Rotterdam bij ons denk ik). All I will say for now: wat is dit een fijne stad! Ook heb ik een baantje kunnen vinden (yeahhhh!), ben namelijk sinds een week au pair en heb het al enorm naar mijn zin:)

Volgende blog meer hierover.. Voor nu: dankjewel weer voor het lezen!

Liefssss

Van reisblog naar fotoboek