Laatste tijd in Australië (Melbourne tot aan Darwin)

1 maart 2016 - Darwin, Australië

Het is alweer even geleden sinds mijn laatste verhaal, maar bij deze weer een boel nieuwe avonturen om te lezen! Dit is tevens de laatste blog vanuit Australië:( Aan de ene kant mega jammer, maar aan de andere kant is de pret nog niet voorbij… De volgende zal vanuit Nieuw-Zeeland komen, jeeeej!

Eerste weken Melbourne
Woensdag 13 januari was ik dus in Melbourne aangekomen! Vanaf het vliegveld (Melbourne Avalon) moest ik eerst nog een uurtje met de bus om in het centrum te komen. Eenmaal aangekomen naar mijn hostel gelopen in de hitte (en fijn dat ik mijn spijkerbroek en sweater nog aanhad van de vlucht), daar na een paar uur wachten ingecheckt en vervolgens gaan slapen. Ik weet niet hoe ik met 40 graden buiten en geen airco of iets in de kamer heb kunnen slapen, maar schijnbaar had ik het enorm nodig en heb ik de klok bijna rond geslapen haha.
De anderhalve week daarna (14 t/m 21 januari) ben ik vooral bezig geweest met het vinden van een baantje (wat op zichzelf al een fulltime baan was) en het verkennen van de stad. Wat een geweldige stad is Melbourne! Er is altijd wat te doen, zijn altijd mensen/muzikanten op straat, je hebt kleine straatjes met leuke cafés en veel mooie gebouwen om te fotograferen. Het job hunten viel daarentegen niet echt mee… Ik heb op zoveel vacatures gereageerd, m’n CV zo vaak opgestuurd en afgegeven maar er kwam maar steeds niks uit. Zondag 24 januari had ik daarom ook echt even een dip dag. Die horen er natuurlijk ook bij, maar ik zag het niet zo meer zitten. Ik dacht er zelfs aan om dan maar gelijk naar Nieuw-Zeeland te gaan (of dat niet eens), de rest van mijn plannen in Australië achter wegen te laten en veel eerder naar huis te gaan. Maar nadat ik tot rust was gekomen (en skypesessies had gehad met papa en mama), voelde ik me een stuk beter en kon ik mezelf wel voor m’n kop slaan. Deze dagen zullen zo af en toe komen maar het zou super zonde zijn om al die onwijs gave dingen, die nog op de planning stonden, te missen omdat ik een dagje niet zo lekker in mijn vel zat.
Die avond had ik voor de zoveelste keer op een bericht gereageerd in een groep op Facebook (au pair in Melbourne), om eventueel au pair bij een gezin te zijn. En wonder boven wonder had ik de volgende ochtend (25e) een berichtje terug en mocht ik in de avond op gesprek komen! Woehoe! Diezelfde avond bij het gezin thuis een gesprekje gehad, wat heel goed ging en leuk was! Voor ons allebei voelde het goed (wat natuurlijk wel belangrijk is), maar we spraken af dat we er een nachtje over zouden slapen en de volgende dag iets zouden laten horen.

Australia (Open) Day
Dinsdag 26 januari was het Australia Day! Hoewel de meeste Aussies dan de hele dag op het strand gaan liggen drinken en barbecueën, had ik iets anders op de planning staan… De hele dag naar tennis kijken op de AUSTRALIAN OPEN!! Dat was iets waar ik mijn reisplannen voor Australië op had aangepast en speciaal voor naar Melbourne was gekomen, want ik moest en zou hierbij zijn haha. Een zogenaamde ‘Ground Pass’ gekocht waarmee je niet direct de grote arena in mocht (die tickets waren mega duur), maar wel het terrein ernaast op mocht en de wedstrijden op een groot scherm kon volgen. Daar heb ik lekker de hele dag op een loungestoel buiten in het zonnetje gezeten met 34/35 graden (zonnebrand vergeten dus uiteindelijk toch een beetje verbrand) en heb ik Roger Federer zien spelen, Maria Sharapova en Serena Williams tegen elkaar en ook nog Novak Djokovic. Omg, hoe gaaf en wat een geweldige sfeer! En mijn dag kon helemaal niet meer stuk na een bepaald smsje... Got the job!! Het gezin wilde me graag voor de daarop volgende weken in huis nemen, yeahhh:) Ik werd au pair voor 3 kinderen: Mitta (meisje van net 6), Arty (ofwel Arthur/Artman; jongen van 8) en Zoe (meisje van 10). Ze woonden in de buurt ‘Brighton', wat net iets buiten het centrum van Melbourne is en zo’n 20 minuutjes met de trein.

Van hostel naar een (t)huis
Op woensdag de 27e om 10 uur uitgecheckt bij mijn hostel, overdag daar en in de stad doorgebracht en ’s avonds mocht ik al beginnen bij de familie! Om half 6 met m’n backpack en al in een overvolle trein gestapt (spits natuurlijk) en na zo’n 20 minuten stapte ik de trein uit. En ja hoor, het begon te regenen. Snel de regenhoes over mijn backpack gedaan, mijn handdoek over mijn andere tas en naar het huis gelopen. Toen ik er bijna was en de laatste hoek om kwam, zag ik de kids aan het eind van de oprit staan met een enorme paraplu. Hoe lief:) Ik werd super goed ontvangen en mocht gelijk aanschuiven bij het avondeten. Daarna hebben ze mijn kamer / het huis een beetje laten zien en ik voelde me gelijk thuis! Omg, het huis zelf was geweldig en ik had gewoon een enorm dubbel bed! Plus enorm veel opbergruimte, waar ik weinig mee kon omdat ik niet zoveel spullen had haha.

Au pair life
De volgende ochtend (do 28 januari) begon het echte werk: first day of school! Dit was de eerste schooldag na de zomervakantie. Ja je hoort me goed, want net als de seizoenen is dit compleet omgedraaid en hebben ze in december en januari vakantie. Samen met de moeder de kids naar school gebracht (klaslokalen moesten gevonden worden), overdag in het huis opgeruimd samen en zelf rondgehangen en ze aan het eind van de middag weer opgehaald. School begon om 09.00 en was klaar om 15.30 uur, met lunch op school.
In de drie weken hierna (29 januari t/m 19 februari) had ik de volgende uren als au pair: ma t/m vrij 07.30 - 10.00/11.00 & 15.00 - 21.00 & in de weekenden had ik vrij en mocht ik gaan en staan waar ik wilde. Ik mocht altijd mee-eten van ze (ook in het weekend) en mocht zelfs een weekendje mee naar Barwon Heads! Daar hadden de opa en oma een ‘holiday house’ en was om de hoek van het strand. Heel gezellig en mega chill dus allemaal, heb ik echt zo’n geluk mee gehad!
Overdag had ik tijd voor mezelf om rond te fietsen, de stad in te gaan, koffie te drinken/lunchen met Alexandra (andere au pair die om de hoek woonde en waar ik echt bevriend mee ben geraakt in zo’n korte tijd) en waar ik ook maar zin in had. Tijdens werkuren zorgde ik ervoor dat de kinderen zich klaar gingen maken en ontbijten in de ochtend, bracht ik ze naar school en haalde ze op (met de fiets of step), deed ik na school leuke dingen met ze (bijv. het zwembad in), hield ik het huis netjes, deed ik wat huishoudelijke taken (wassen, ophangen, opvouwen, vaatwasser, etc.) en gingen de moeder en ik samen verschillende lades in het huis te lijf. Ook maakte ik iedere avond de lunchboxes voor de volgende dag klaar, kookte ik soms het avondeten en paste ik wat avondjes op de kids. Oh en iedere avond deed ik ‘Dutch lessons’ met de meiden haha. Klinkt meer dan het is, zij riepen een woord in het Engels en ik leerde ze wat het in het Nederlands was, maar was toch altijd leuk:)

Time to say goodbye
In mijn laatste week daar heb ik tussendoor wat laatste wasjes gedaan met eigen kleren, ben ik bezig geweest met het maken van een verjaardagskalender als afscheidscadeau en heb ik Alex stroopwafels gegeven. In Woolworths (supermarkt) hadden ze blijkbaar een aantal schappen met Nederlandse producten zoals gevulde koeken, speculaas, Klene drop, King peperpunt, e.d. en dus ook stroopwafels. Ze vond ze heerlijk gelukkig haha!
Zaterdag 20 februari was alweer mijn laatste dagje bij de familie… Overdag heb ik mijn spullen gepakt en heb ik wat films gekeken. ’s Avonds met het gezin uiteten geweest bij ’10 Greek Plates’! Echt leuk dat ze me meenamen en het was ook nog eens errug lekker! Daarna thuis verrast met ballonnen, confetti, kaarten, taart (had Zoe de keukenprinses gemaakt) en hadden we een movie night. Zoe bracht iedereen lekkernijen en Arty zorgde ervoor dat we allemaal wat te drinken hadden (ze hadden ieder een eigen kraampje gemaakt, hoe cute). Mega lief dat de kids al die moeite hadden gedaan en de hele dag bezig waren geweest met voorbereiden:) Ook m’n cadeau gegeven en die vonden ze super leuk! Het was echt lastig om afscheid van ze te nemen, ook al was ik er maar 3,5 week… Ik ben toch gehecht aan ze geraakt, omdat ik zoveel tijd met ze heb doorgebracht en ze goed heb leren kennen. Hoe moeilijk het ook was om doei te zeggen, ergens had ik ook weer heel veel zin om verder te gaan reizen.

Start nieuwe avonturen
Dat was dan ook wat ik de volgende dag (zo de 21e) ging doen. Om 05.30 opgestaan, om 06.11 de trein gepakt richting het centrum en vervolgens een kwartiertje gelopen (met weer alle spullen) naar de plaats waar ik om 07.00 opgehaald werd. Toen begon voor mij de ‘Groovy Grape’ tour langs de ‘Great Ocean Road’ en de ‘Grampians’, die 3 dagen en 2 nachten zou duren (en was inclusief alles). Ik weet niet meer precies wat we allemaal per dag hebben gedaan, maar de foto’s zeggen eigenlijk genoeg:) We hebben de Twelve Apostles gezien bij zonsondergang, zijn in Grampians National Park geweest, zijn over de grens van de staat Victoria naar South Australia gegaan en hebben kangoeroes, koala’s en parrots in het wild gezien. Het waren drie hele toffe dagen, waarin ik veel leuke mensen heb leren kennen en weer veel moois heb mogen zien/meemaken! De groep was echt gezellig (13 man) en dat kwam vooral doordat iedereen alleen op deze tour was (en dus open stond om mensen te leren kennen), we met z’n allen op 1 kamer sliepen, samen aten en steeds met elkaar in een busje zaten. De tour zelf was ook top (geregeld) en zeeeker een aanrader!

Adelaide & Alice Springs
Dinsdag 23 februari kwamen we ’s avonds rond een uur of 7 in Adelaide aan. Ik was helemaal kapot dus ik ben in gaan checken bij YHA en heb snel m’n kleren in de wasmachine gedaan. In de tussentijd ben ik gaan douchen, heb de was opgehangen en ben gaan slapen..
Woensdag de 24e ben ik met Louise (die ik tijdens de vorige tour had leren kennen en ook een dag hier bleef) door Adelaide gelopen en hebben we wat dingen bezocht, musea en gallery etc. Ook zijn we gaan lunchen in Jamie Oliver’s Italian Restaurant! Omg! De prijzen waren normaal en het was jammieeee! Het restaurant zelf zag er ook geweldig uit dus mijn dag was gemaakt:)
Op donderdag 25 februari uitgecheckt bij het hostel, met de bus naar het vliegveld gegaan en om 10.40 uur ging mijn vlucht naar Alice Springs (midden van het land). Duurde zo’n 2 uur en was weer easy. Die dag verder niks gedaan (krijg je met 38 graden), beetje rondgehangen en vroeg gaan slapen.

Uluru/Ayers Rock
26 februari (vrijdag) werd ik om 05:56 al opgehaald bij het hostel, want ik had een dag tour geboekt naar Uluru (de bekende grote rots in de outback van Australië) en omgeving. De tour was top, zeker voor maar 1 dag! We kregen de hele dag door eten, heb hele mooie dingen gezien en het was warm maar niet al te warm (zeker nadat ik had gehoord dat het de week daarvoor zo’n 45 was geweest…). Het was zo’n 36/37 graden overdag, maar niet benauwd en er stond een klein windje dus helemaal goed! De vliegen waren wel erg aanwezig en irritant, maar goed dat ik een vliegennet had gekocht want anders was het niet te houden geweest haha. Wat wel jammer is van zo’n dag, is dat je natuurlijk niet echt mensen ontmoet: veel koppels en de meeste zijn er niet echt voor in om met andere mensen te babbelen. Maar dat geeft voor zo’n dagje niks en heb alsnog een mooie dag gehad! Rond 01.00 uur weer terug gebracht en ben gelijk gaan slapen.

Laatste dagen in Australië
Op zaterdag 27 februari om 10.00 uur uitgecheckt, bagage daar opgeslagen en de hele dag daar rondgehangen en even naar de supermarkt geweest. Die rustdag had ik wel nodig, want om 19.15 stond me een busrit te wachten van 22 uur lang… Geen grapje, ik ging met de Greyhound bus van Alice Springs naar Darwin reizen. Vliegen zou veel sneller zijn, maar ook bijna 3 keer zo duur en dat had ik er (als budget backpacker) niet voor over haha. Net daarvoor nog noodles gegeten, m’n bagage opgepikt en naar de bushalte gelopen. Er waren veel Aboriginals die ook deze bus wilde hebben (vaak maar voor een stukje) en was het toch best druk, dus duurde even voordat we echt gingen rijden. Ik zag er heel erg tegenop, maar uiteindelijk viel het best wel mee (behalve de onnodig lange stops van soms anderhalf uur) en heb ik veel kunnen slapen. Zondag 28 rond 17:30 aangekomen in Darwin en gelijk ingecheckt. Zat met 1 ander meisje op een 4 persoonskamer (had toch echt een 6 of 8 geboekt, maar maakt mij niks), was Duits en konden het goed vinden. Samen naar de supermarkt geweest, gegeten en een paar uur lang gepraat. Toen ben ik nog even gaan wassen en vervolgens maar weer gaan slapen.
Mijn laatste dag in Australië was maandag 29 februari. Ben in de ochtend gaan douchen, heb mijn spullen weer gepakt en ben om 10.00 uur wezen uitchecken. De rest van de dag was niet bijzonder: de hele dag in de koele tv-room gezeten, even naar de supermarkt geweest en that was it. Buiten was het zo’n 31 graden, maar het was heel plakkerig en benauwd (en dat is Darwin blijkbaar rond deze tijd) dus dit leek me het beste plan haha. In de avond rond 22.00 uur opgehaald door de shuttlebus, die me vervolgens naar het vliegveld bracht. ’s Nachts om 00.40 had ik namelijk mijn vlucht vanaf daar naar Brisbane en daarna naar Auckland, Nieuw-Zeeland..

Heel gek dat dit alweer mijn laatste dagje in Australië was. Ik heb hier echt een top tijd gehad de afgelopen 4 maanden!! Al zoveel mogen zien en meemaken, super leuke mensen leren kennen (en met een aantal hou ik ook zeker nog contact, ook als ik eenmaal thuis ben) en ben echt blij dat ik dit ben gaan doen! Dit zal me sowieso altijd bijblijven:)

Voor nu ga ik weer even stoppen met schrijven en beginnen aan mijn reis naar Nieuw-Zeeland!! Heb er mega veel zin in en denk dat ik NZ echt fantastisch ga vinden! Thanks weer voor het lezen:) Liefs