East Coast trip!

8 december 2015 - Sydney, Australië

Hallo luitjes!

Meer dan een maand verder en de East Coast zit er voor mij alweer op! Zoveel indrukken opgedaan, nieuwe mensen leren kennen en bovenal: meer van dit geweldige land mogen ontdekken! Laten we bij het begin beginnen.

Dinsdag 3 november had ik een rustig en voorlopig laatste dagje voor mezelf in Sydney, iedereen van de groep was namelijk al afgereisd naar een andere bestemming. Woensdag de 4e om 06:00 opgestaan en met de bus naar centraal station gegaan. Om 7 uur de trein gepakt naar het vliegveld, ingecheckt en om goed kwart voor 8 zat ik met mijn koffietje bij de gate te wachten om te mogen boarden (09:00). Wat was ik blij dat ik even uit Sydney wegging, want het weer was net zo druilerig als het in Nederland in de herfst is. Prima vlucht gehad naar Cairns van zo’n 3 uur. Bagage was er binnen 5 minuten, dus daarna gelijk de shuttlebus gepakt om de rest te meeten. En woehoe de zon scheen! Die middag hebben we met z’n 6en (Tessel, Femke, Lauren, Marloes & Lou) bij de lagoon gelegen en ’s avonds daar gepicknickt! Marloes (Nederlandse) kenden we al van Surf Camp en Lou (Engelse) hadden de andere meiden een dag eerder in Cairns leren kennen.

Cairns, Cape Tribulation & Great Barrier Reef

Op donderdag 5 een chill dagje bij de lagoon gehad met Tess en in de avond met z’n allen buiten wezen barbecueën. Dat is echt een Australisch ding: op veel plekken in de buitenlucht (of in ieder geval langs de oostkust) zijn er barbecues te vinden waar je gratis gebruik van mag maken! Ideaal en al helemaal voor feestjes bleek later, want dat wordt hier veel gedaan (logisch ook). Vrijdag 6 november niet veel gedaan en dat kwam vooral omdat mijn bankpas niet meer werkte, wat nogal rot was want dat is wel het laatste wat je kan gebruiken als je ver van huis bent (paar dagen later gelukkig opgelost!). Helaas ook flink ziek geweest die dag, ik denk migraine… Men ik voelde me zo ontzettend beroerd en was bang dat ik de volgende dag niet mee kon op onze eerste trip. Gelukkig voelde ik me na een goed aantal uren slaap weer een stuk beter en dus zijn we (Lauren, Tessel en ik) naar Cape Tribulation geweest (7 nov). Daarbij zijn we onder andere naar het Daintree Rainforest gegaan, wat prachtig was! Het was een leuke dag, alleen de tour(guide) zelf was veel te gehaast en daardoor hebben we ook veel tijd in de bus doorgebracht. Zondag 8 november gingen we naar Great Barrier Reef, het grootste koraalrif ter wereld! Afgezien van het feit dat het tour gedeelte niet veel aan was (veel te grote boot en amper contact kunnen leggen met andere mensen omdat iedereen erg op zichzelf was), kwam er tijdens het snorkelen toch even een schildpad onder me door gezwommen (helaas geen foto), dus dat was wel een bizar en leuk momentje! Naast het snorkelen die dag mochten we ook een ‘introductieduik’ doen, met tankflessen en al. Dat was in het begin wel even spannend, omdat onder water ademen gewoon een beetje onnatuurlijk voelt, maar uiteindelijk wel vet om gedaan te hebben en we zijn zo’n 10 meter diep gegaan! We zijn op twee verschillende plekken wezen snorkelen: op de eerste plek was het koraal mooi en bij de tweede was het nogal grauw, hier kon je echt zien dat het de laatste jaren enorm is aangetast en dat is natuurlijk super zonde. Maar in the end heb ik wel even gesnorkeld en gedoken in het Great Barrier Reef aan de andere kant van de wereld, hoe gaaf is dat?!

Magnetic Island

Om 06:45 (maandag de 9e) hadden we de eerste reis met de Greyhound bus naar het plaatsje Townsville, wat ongeveer 6 uur ging duren. De Greyhound bussen zijn rode tourbussen die vooral lange afstanden doen en waar voornamelijk backpackers gebruik van maken. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat iedere stoel een eigen oplaadpunt heeft voor elektronica en dat er (een soort van) wifi aanwezig is in de bus. Townsville zelf hebben we niet gezien, meteen de ferry gepakt naar Magnetic Island waar we in een hostel genaamd Bungalow Bay sliepen (zie ook foto). Diezelfde middag bij het hostel een tour gedaan waarbij ik een koala, kleine krokodil en vogel heb vastgehouden. De koala was super cute! Alleen na een paar mensen wel heel moe en dat was eigenlijk sneu om te zien, het was net een baby die aan iedereen wordt doorgegeven op een verjaardag. De 10e hadden we met Lou afgesproken om de ‘Bay Walk’ te doen: langs de baaien aan de rechterkant van het eiland lopen. Leuk en mooi dagje, wel heel warm (zo’n 34 graden en no wind). Ook nog naar beneden naar Arcadia gelopen (zie foto van kaartje), om vervolgens de bus te pakken en de 'Forts Walk' te lopen. Hier heel wat koala’s in het wild gezien, nice! In de avond nog het laatste deel van de pub quiz bij het hostel meegepakt, niet gewonnen maar wel even leuk. En vooral heel gek dat ik de meeste alcoholvragen wel goed had haha. Op woensdagochtend (11) eerst onze bagage in een locker gestopt en daarna naar Picnic Bay gelopen met z’n vieren (plus lekker ijsje gegeten). Om 14:00 stonden Lauren, Tessel en ik klaar om in de bus naar Airlie te gaan zitten, waar we 3 uur later aan zouden komen. Bleek dat we voor donderdag de 12e hadden geboekt haha, sukkels. Gelukkig konden we alsnog om 16:00 de volgende pakken dus geen probleem en op naar Airlie Beach!

Airlie Beach & Whitsundays

Donderdag 12 niet veel gedaan overdag en in de middag bij Magnums gaan zitten waar we biertjes gedronken hebben, pizza hebben gegeten en Lauren ons ‘shithead’ heeft leren spelen (populair kaartspel onder backpackers). Ons hostel hier, Beaches, had trouwens de meest oncomfortabele bedden ooit. De vloer was misschien beter geweest, want ieder matras was van plastic en zo’n halve centimeter dik. Maar dat mocht de pret niet drukken, je ligt tenslotte niet de hele dag in je bed (als het goed is)! In Airlie hebben we ook Camille ontmoet (Franse, sliep bij ons op de kamer) en Jason & Brandon (allebei uit Zuid-Afrika, maar wonen sinds weet ik hoelang al in Australië), later komen ze nog een keer voorbij. Op zaterdag 14 zijn we nog naar de lokale markt geweest en op zondag (15) gingen we met een boottocht van 3 dagen en 2 nachten langs de Whitsunday Islands, omg! Ondanks dat slapen op een boot niet mijn ding blijkt te zijn (veel te klein en warm), was het wel echt de moeite waard! 4/5 keer wezen snorkelen, waarvan de middag op de tweede dag het beste was. Wat een hoeveelheid vissen, niet normaal & ook zooo gaaf! En Whitehaven Beach was geweldig! Zo wit heb je een strand nog nooit gezien (ik zeg even googelen)! De tour was ook erg geslaagd: leuke groep mensen, lekker eten, chillen/bakken in de zon op de boot en af en toe snorkelen. Wat wil een mens nog meer?:)

Airlie, 1770 & Noosa

Dinsdag 17 rond 9 uur terug in Airlie en rest van de dag bij de lagoon gelegen tot het avondeten: goedkope meal (calamaris + bier) met wat mensen van de boot en Fem & Marloes (die toevallig ook in Airlie waren)! Om 21:00 de bus naar Agnes Water gepakt en om 06:00 (18 nov) daar opgehaald door de shuttlebus van het hostel. Daar ontbeten en die dag 17 km gelopen in Agnes Water en Town of 1770: deze naast elkaar liggende plaatsjes zijn nogal saai en verder was er niets te doen, dus zijn we maar over het strand en langs van alles gaan lopen. Het hostel was wel heel chill (1770 Beachside Backpackers), alleen jammer dat daar in de omgeving niks te doen was. Volgende ochtend de 19e om 06:00 weer de Greyhound gepakt en dit keer naar Noosa. Deze busrit duurde net als de vorige 9 uur (dat kon ik me in Nederland echt niet voorstellen btw, even 9 uur de bus pakken om naar je volgende bestemming te komen), alleen deze was minder chill omdat het overdag was en we daardoor amper hebben kunnen slapen. Om 15:00 daar aangekomen en toen met de shuttlebus naar het hostel gebracht. Weer een prima hostel en dit keer de beste bedden tot dan toe: ze waren 18 maanden geleden vervangen (redelijk nieuw dus voor een hostel) en mega dik, heerlijk! Dat maakte Airlie Beach weer helemaal goed, want hier kon je in de ochtend amper uitkomen haha. Van vrijdag 20 nov tot zondag 22 nov hebben we in Noosa National Park gelopen, zijn we naar het strand geweest en geprobeerd om weer te surfen (met gratis board van hostel wat Tess had gehaald) wat niet echt ging vanwege de rommelige golven, in het centrum gelopen/rondgekeken en op een avond een drankje gedaan met Nick (van de Nederlandse groep). Er waren heel veel leuke winkels en cafés en het is volgens mij de ideale plek om je retirement uit te zitten als je in Australië woont. O ja, in de supermarkt hier ook bijna ruzie gekregen om hoe we burritos gingen maken haha (dat krijg je blijkbaar met 3 meiden die allemaal een andere manier van maken hebben), maar uiteindelijk allemaal opgelost en hebben we toch burritos gegeten! Weer een lekker ijsje op hier en ook voor de eerste keer in Australië echt uiteten geweest, dat gunden we onszelf hier wel en het was het meer dan waard (wat een lekkere pizza)!

Rainbow Beach & Fraser Island

Op zondag 22 november de bus “omhoog” genomen naar Rainbow Beach, wat zo’n tweeënhalf uur duurde. Noosa lag wat uit de richting eigenlijk (meer naar beneden aan de oostkust) maar omdat we er anders geen tijd voor hadden, zijn we eerst naar Noosa gegaan. In Rainbow Beach bij ons hostel (Pippies Beach House) ingecheckt, even naar de supermarkt geweest, een briefing gehad over de trip van de volgende dagen en op tijd gaan slapen. Volgende ochtend (23) moesten we namelijk om 06:00 opstaan om te ontbijten, uit te checken, bagage op te bergen en om 07:00 klaar te staan om te vertrekken richting Fraser Island: het grootste zandeiland ter wereld! Ook deze tour was 3 dagen en 2 nachten, alleen deze keer sliepen we in een tent op een camping. De tour zelf was prima geregeld vond ik en hebben veel (en de belangrijkste) dingen gezien, zie ook weer de foto’s! De hele groep was wel oké, zaten veel leuke mensen tussen en wat mensen waar ik iets minder mee had, maar dat hou je altijd. De trip was zo ingedeeld dat we overdag het eiland gingen verkennen met een 4 Wheel Drive en in de avond gewoon gezellig op het kamp eten, drinken, kletsen, etc. Iedereen boven de 21 met een geldig rijbewijs mocht in de 4x4 rijden tijdens de trip, dus ook ik heb gereden jaja! Over het strand weliswaar, dat leek me ‘makkelijker’ dan in het bos met heuvels en al. Nou ik vond het super spannend en ik kan je vertellen dat dat nog steeds best wel lastig is! Zeker door het zachte zand rijden is geen pretje, want het heeft dan gewoon geen nut om te sturen dus kun je maar beter niet al te veel aan je stuur zitten en goed blijven opletten haha. Maarrr hebben het allemaal overleefd en het was enorm gaaf om gedaan te hebben! Tijdens deze trip hebben we een aantal keer dolfijnen gezien (ook al was het vaak in de verte) en wat schildpadden, plus de omgeving was weer zo ontzettend mooi! Bekijk vooral de foto’s zou ik zeggen:)

Brisbane

In de middag op donderdag 26 nov stond ons de volgende busrit te wachten, die ons in 5,5 uur naar Brisbane zou brengen! Hier zijn we tot en met maandag 30 november gebleven. Op vrijdag 27 zijn we samen met Jason, die we in Airlie Beach hadden leren kennen en die “in de buurt” van Brisbane woont, naar Stradbroke Island geweest. Eerst de ferry gepakt, daar heel wat rondgelopen en nog even op het strand gelegen. Mooi eiland en we hebben er wat kangoeroes gezien (ook eentje met een baby half eruit hangend!), maar niet super bijzonder. Verder hebben we deze dagen nog in Brisbane rondgelopen, zijn we naar de film geweest voor 7,50 dollar (woop woop eindelijk de nieuwe Hunger Games gezien!!) waar we bijna als verzopen katten aan waren gekomen vanwege de ineens heftige regen en zijn we naar de Eat Street Markets geweest! Dat laatste was hemels haha! Veel te veel om uit te kiezen: sushi, Italiaans, Maleisisch, Hongaars, Grieks, Peruaans, Argentijns/Braziliaans, pretzels, donuts, cronuts (mix van croissant en donut), churros, seafood, Japanse pizza en ga zo maar door. Het was ook nog eens super leuk opgezet, allemaal kleine foodtrucks en kraampjes en van alles. Echt een tip om heen te gaan als je in Brisbane bent, ook al is het wel net iets buiten het centrum!

Surfers Paradise

30 november was ik alweer vroeg wakker om met pap proberen te skypen, wat uiteindelijk niet lukte, dus toen ben ik maar gelijk om half 8 gaan ontbijten (dat was namelijk gratis van 07:30-09:30). Rond 10 uur namen we met z’n drieën de shuttlebus naar het busstation om richting Surfers Paradise af te reizen. Gelukkig was deze rit maar een uur en een kwartier, want de jongen naast me had nog nooit van deodorant gehoord geloof ik, heerlijk! In Surfers stond Brandon op ons te wachten, die we ook in Airlie Beach hadden ontmoet, om ons vervolgens naar het huis van zijn ouders te brengen. Daar mochten we namelijk voor de volgende twee nachten logeren, hoe lief! En wat was het ook een mooi huis, met weer een geweldig bed waar ik de hele dag wel in had kunnen blijven liggen (het was dat het lekker weer was buiten, maar anders…). In Surfers Paradise hebben we wat rondgelopen, maar daar waren ‘Schoolies’ aan de gang: dat is ongeveer hetzelfde als Spring Break in Amerika, maar dan voor 16 – 18-jarigen in Australië die allemaal naar 1 plek komen om een week lang te feesten. Dus daar waren we snel uitgekeken haha. In de dagen daarna zijn we naar de plaatsjes Currumbin en Coolangatta geweest, zijn we gaan zwemmen bij een watervalletje + bij de ‘Rockpools’ ennn hebben Tessel en ik Hollandse pannenkoeken gebakken! Brandons vader was jarig en omdat wij daar voor niets mochten logeren, leek het ons leuk om iets te doen voor zijn verjaardag. De pannenkoeken werden gelukkig zeer gewaardeerd:)

Byron Bay

Woensdag 2 december namen Lauren en ik voorlopig afscheid van Tessel… Zij bleef nog even hangen in Coolangatta en Lauren en ik gingen verder reizen naar Byron Bay. Voorlopig omdat we rond de 15e allemaal weer in Sydney zijn en dan natuurlijk even gaan meeten! Eenmaal aangekomen in Byron Bay, bleek dat een deel van ons groepje van Fraser Island daar ook was en dus hebben we de eerste avond gezellig met hun doorgebracht! Hier kwam ik ook voor het eerst het ‘Jasper’ bier tegen, prima bier hoor broertje! Lauren en ik hadden helaas maar 1 volle dag in Byron, maar we zijn wel naar de vuurtoren gelopen en hebben het centrum bezocht. Daardoor hebben we toch nog een goede indruk van Byron gekregen en het is een heel chill stadje, dat komt niet door alle hippies (want die zijn er veul) maar er hangt gewoon een goed sfeertje en weer veel leuke winkeltjes/cafeetjes. Over leuke winkels gesproken.. Lauren en ik hadden zin in een ijsje of iets dergelijks en toen zijn we maar naar een Frozen Yoghurt store gegaan, om ons eigen bakje samen te stellen (lijkt een beetje op Swirls). We kwamen bij de kassa aan en daar mochten we raden hoeveel ons bakje woog, want als we het goed hadden kregen we m graties en voor niks. Dat wilde ik natuurlijk wel even proberen… Ik vroeg nog doodleuk aan die mevrouw hoeveel mensen het per dag goed hebben en of er die dag al iemand was geweest. Je kan het al raden: ik had mijn Froyo gratis! Hoewel het niet helemaal goed en eerlijk was (ik zat er namelijk 2 kleine grammetjes naast), vond de medewerkster het genoeg om m voor niks aan me mee te geven. Mijn dag was gemaakt haha.

Yamba

Van 4 t/m 7 december hebben Lauren en ik doorgebracht in Yamba: een klein surfersdorpje langs de oostkust, tussen Byron Bay en Sydney in. Leuk plaatsje en het hostel was helemaal prima (YHA), alleen behalve surfen en chillen is er in Yamba zelf vrij weinig te doen. We zijn een dagje over het strand gelopen naar de zogenaamde Blue & Green pools, waar we konden cliffjumpen. Ik ben van een van de laagste afgesprongen, het was best druk en minder leuk omdat ik in m’n eentje was, maar toch even gedaan. We zijn hier ook een keertje uiteten geweest en eindelijk kon ik Mexicaans eten (ik had al sinds het begin van onze trip zin in nachos, dus die heb ik ook genomen)!

Op maandag 7 december hadden we om 14:00 de bus richting Sydney: er stond ons een 11 uur durende busrit te wachten… Joepie! Het was een lange en best wel slopende reis, waar ik amper/niet heb geslapen en waar we om 10 uur ’s avonds pas de kans kregen om ergens avondeten te halen (thank god dat we genoeg snacks mee hadden genomen voor in de tussentijd). Maarrr om 01:00 waren we eindelijk weer in Sydney! Gelukkig hadden we van tevoren een kamer geboekt in Wakeup (daar waren we de eerste week ook en wisten dat ze 24/7 check-in hadden) en konden we gelijk inchecken. Het was een beetje gek, want het hostel voelde als thuiskomen haha. Waarschijnlijk omdat we er zowat de hele eerste week zijn geweest en je precies weet wat je eraan hebt. Daar zijn we dus ook gelijk gaan slapen.

Aan de ene kant fijn om weer in Sydney te zijn (vaste plek, je kent het een beetje, stad, bewoonde wereld, etc.) en ik heb nog zoveel om naar uit te kijken, maar aan de andere kant ook gek en jammer omdat ik me nu realiseer dat de East Coast trip alweer voorbij is. En we (Lauren en ik) moeten ook op zoek naar een baantje voor de komende maand/tijd, dus we zijn weer back in reality. Ik heb mega genoten van de afgelopen weken en vond het ook super leuk om het met Tessel en Lauren te kunnen delen!!

Volgende blog zal ik verder ingaan op de zoektocht naar een baantje, mijn verdere leven hier in Sydney, etc., etc.! Bedankt weer voor het lezen:)

Liefs

1. Mirjam:
    19 december 2015
    Wat een ervaring en wat geweldig om even in gedachte met je mee te reizen meis! Nog fijner om uit je enthousiaste verhaal te lezen dat t goed met je gaat rn je ongelooflijk geniet! Succes met het vinden van een baantje. Fijne kerstdagen en een bijzondere jaarwisseling aan de andere kant vd wereld! Dikke kusss xxx
  2. Ursula:
    19 december 2015
    Wat geweldig om je verhalen te lezen. En wat een foto's! Het is jaloersmakend mooi ;)
    Ik duim dat je ook vlot een leuk baantje vindt! Heb je nog wat gemerkt van de tornado? Hele fijne kerstdagen en een mooie jaarwisseling!